Over ons

Jan ten Bokum (Hengelo, 1942) studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht (bij Eduard Reeser, Helene Nolthenius en René Lenaerts) met als bijvakken Italiaans, Nieuwste geschiedenis en Muziekpedagogie. Tevens studeerde hij aan het Utrechts Conservatorium met als hoofdvak Piano (bij Gérard van Blerk). In 1965 behaalde hij het diploma piano B. In 1967 slaagde hij cum laude voor het doctoraal examen muziekwetenschap met scripties over J.G. Bastiaans en over de instrumentale muziek van de veertiende eeuw. Laatstgenoemde scriptie leidde tot de uitgave De dansen van het Trecento (Utrecht 1967 en twee herdrukken). In 1972 promoveerde hij op de dissertatie Johannes Gijsbertus Bastiaans (1812-1875).
In zijn werkzame leven was hij directeur van de Apeldoornse muziekschool en docent muziek- en cultuurgeschiedenis aan de toenmalige Muziekpedagogische Academie in Leeuwarden. Intussen schreef hij de boeken Muziek in de IJsselsteden (Utrecht/Antwerpen 1988) en Jan Brandts Buys (1868-1933) (Zutphen 2003) en publiceerde diverse artikelen over het Nederlandse muziekleven in de negentiende eeuw. Vanaf 1967 redigeerde hij uitgaven van composities van J.G. Bastiaans, J.B. van Bree, L. Schlegel en Joh. Verhulst. In het Bachjaar 2000 organiseerde hij in Apeldoorn een concert waarin vermoedelijk voor het eerst sinds de dood van Bastiaans de op Bach geïnspireerde composities Melodisch Offer en Harmonie der Spheren (versie voor strijkers en blazers) klonken. In de periode 2010-2012 was hij samen met Frank van Wijk tekstbezorger voor de muziekuitgaven van het Bastiaansproject van Muziek Centrum Nederland (nu Donemus). De tot het project Bastiaans behorende bewerking en actualisering van de dissertatie uit 1972 tot een nieuwe uitgave ontstond in de periode 2011-2012.

Frank van Wijk (Alkmaar, 1964) studeerde van 1983 tot 1991 aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij studeerde daar af in de hoofdvakken Orgel (bij respectievelijk Piet Kee, Jacques van Oortmerssen en Hans van Nieuwkoop), Clavecimbel (bij Bob van Asperen en Kees Rosenhart) en Kerkmuziek (bij Klaas Bolt en anderen).
Hij is actief als docent (orgel, clavecimbel en clavichord), kerkmusicus (organist van de Ruïnekerk te Bergen NH en de Kapelkerk te Alkmaar) en uitvoerend musicus met een internationale concertpraktijk. Verder is hij actief betrokken bij de activiteiten rond de wereldberoemde monumentale orgels van de Grote St.-Laurenskerk in Alkmaar en vormt samen met stadsorganist Pieter van Dijk de artistieke leiding van Orgelfestival Holland. Hij maakte verschillende CD-opnames en publiceert nog regelmatig, in het bijzonder over de Alkmaarse orgelhistorie. Tijdens onderzoek naar orgelliteratuur herontdekte hij de muziek van Bastiaans en voerde een groot aantal van diens orgelwerken uit tijdens concerten. In 2009 maakte hij samen met Pieter van Dijk en koperkwartet “Slide Fever” een live opname van het Groot Praeludium en Fuga over de 98ste psalm voor orgel quatre-mains die als bijlage in de editie is opgenomen. In de periode 2010-2012 was hij samen met Jan ten Bokum tekstbezorger voor de muziekuitgaven van het Bastiaansproject van Muziek Centrum Nederland (nu Donemus). Hij verzorgde de banden met de orgelwerken.

Jan ten Bokum Frank van Wijk